Lapsiperheiden kotipalvelu


Toimintayksikön esimies Minna Torniainen puh. 040 549 3386 

  • Lauritsalan neuvola, Karjalantie 2
    53300 Lappeenranta
  • Napinkuja 3 C, 55100 Imatra

Lapsiperheiden kotipalvelun tarpeesta on kysymys silloin, kun perhe tarvitsee konkreettista apua ja tukea selvitäkseen arkielämään liittyvistä asioiden hoidosta, lasten hoidon, kasvatuksen ja kehityksen osalta eikä perheen käytettävissä ole omaa lähiverkostoa tai muuta palvelua ja perheen tilanne edellyttää kotipalvelun ammattihenkilöstön tukea.  Lapsiperheiden kotipalvelun keskeisenä tavoitteena on perheen omien voimavarojen vahvistaminen.

Lapsiperheiden kotipalvelun tarve arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Kotipalvelua haetaan Lapsiperheiden kotipalveluhakemus ‑lomakkeella tai puhelimitse. Yhteydenotot puhelimitse suoraan toimintayksikön esimieheen. Voit varata myös oman puhelinajan Eksoten sähköisten asiointipalveluiden kautta.

Lapsiperheiden kotipalvelu on tavoitteellista ja määräaikaista työskentelyä yhdessä perheiden kanssa. Lapsiperheiden kotipalvelusta peritään asiakasmaksu. Asiakasmaksulain 11§:n mukaisesti asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää perimättä kokonaan, mikäli perheen toimeentulon edellytykset huomioon ottaen siihen on syytä.

 Eksote järjestää lapsiperheiden kotipalvelua omana työnä tai palvelusetelillä. Voit tutustua palvelutuottajiin ja vertailla palveluntuottajien hintoja alla olevasta linkistä. 

Kotipalvelun myöntämisen kriteerit:

 1. raskauteen tai synnytykseen liittyvä erityinen tuen tarve

2. monikkoperheen vauvavaiheeseen liittyvä avun tarve

3. lasten hoidollisen tai kasvatuksellisen ohjauksen tarve

4. ohjauksen ja neuvonnan tarve perheen arkirutiinien hallinnassa ja perheen oman toimintakyvyn vahvistamisessa

5. sairauteen, vammaan tai muuhun vastaavanlaiseen toimintakykyä alentavaan syyhyn liittyvä perheen palvelutarve

6. vanhemman äkilliseen tai pitkäaikaiseen väsymykseen tai uupumukseen liittyvä perheen palvelutarve

7. äkillisistä elämänmuutoksista tai perheen kriisitilanteesta johtuva käytännön avun tarve

8. lastenhoidon tarve vanhemman välttämättömien asiointikäyntien vuoksi, esim. sairaala- ja terapiakäynnit 

Kotipalvelua ei pääsääntöisesti myönnetä esimerkiksi seuraavan- laisissa tapauksissa:

 1. pelkkään siivoukseen

2. pitkäkestoiseen, päivittäiseen päivähoitoikäisen lapsen hoitoon

3. vanhemman työssäkäynnin mahdollistamiskesi, koskee myös pienten koululaisten aamu-, iltapäivä- ja loma-ajoista johtuvia lastenhoitotarpeita ja sairaan lapsen hoitoa vanhempien työssäkäynnin vuoksi

4. kotona tehtävän etätyön tai opiskellun vuoksi

5. henkilökohtaisen avustajan tarpeeseen

6. vanhempien harrastusten tai yhteisen ajan vuoksi ​

Eksoten asiointipalvelu

Linkki Eksoten palveluseteli sivulle

Sähköiset palvelumme

Tiesitkö, että eteläkarjalaisena voit hoitaa monia asioita kanssamme sähköisesti 24/7, vuoden jokaisena päivänä?